Influencer to obecnie powszechny zawód. W dobie Internetu trudno nie natknąć się na treści publikowane przez influencerów. Warto wiedzieć, że influencerzy mają obowiązek oznaczania reklamowanych treści. W jaki sposób oznaczyć reklamę, aby nie narazić się na negatywne konsekwencje prawne? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował dla influencerów rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych. Co jest w nich najistotniejszego?
Sprawdź również: kary dla influencerów
Sprawdź jak wdrożyć RODO w twojej organizacji
Czy Influencerzy muszą oznaczać współprace?
Influencerzy powinni oznaczać współprace reklamowe. Przy czym wskazać należy, że pod pojęciem reklamy należy rozumieć przede wszystkim sytuacje, w której influencer uzyskuje korzyści materialne od podmiotu trzeciego oraz promuje pochodzące od tego podmiotu produkty, usługi czy daną markę. Pojęcie reklamy jest dosyć szerokie. Każdy przekaz handlowy, który skupia się na informowaniu albo zachęcie do zakupu lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług powinien być kwalifikowany jako reklama, a więc powinien być oznaczony.
Z punktu widzenia obowiązków oznaczania reklam bez znaczenie pozostaje to na jakich warunkach podjęliśmy współpracę, jak też kto jest twórcą danych treści reklamowych (czy zostały narzucone czy też nie).
Jak oznaczyć reklamę na Instagramie?
Oznaczając reklamę należy to zrobić przede wszystkim w sposób czytelny i zrozumiały dla odbiorcy. Ponadto oznaczenie powinno być widoczne zarówno dla jego stałych obserwatorów, jak i dla tych, którzy zapoznają się z danym profilem po raz pierwszy. Nie należy ukrywać hasztaga z oznaczeniem pod nazwą konta, na jasnym tle lub w inny sposób, który spowodowałby, że jest on mało widoczny. Influencer musi zadbać o to, aby oznaczenie reklamy było widoczne dla odbiorcy (np. może użyć innego koloru wyróżniającego się od pozostałych treści). Obserwatorzy powinni mieć możliwość rozpoznać reklamowy charakter treści na już na początkowym etapie zapoznawania się z nimi, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. Co istotne powinno się także poinformować o marce, jaką się reklamuje. Oznaczając reklamę można posłużyć się hashtagiem (np. #reklama, #współpracareklamowa, #materiałsponsorowany lub #płatnawspółpraca) lub nawiasem kwadratowym. Przy oznaczeniu na Instagramie zdecydowanie należy unikać skrótów lub niejednoznacznych określeń np. #promo.
Ponadto UOKiK rekomenduje dwupoziomowe oznaczanie, czyli skorzystanie zarówno z funkcjonalności platformy, jak i oznaczenia we własnym zakresie (np. w opisie, na zdjęciu lub filmie, w narracji materiału).
Kiedy oznaczyć post sponsorowany na Instagramie?
Co do zasady jeśli influencer promuje produkt lub usługę w zamian za dowolną korzyść (wynagrodzenie) – ma obowiązek oznaczyć taką współpracę. Podkreślić należy, że wynagrodzenie mogą stanowić również wszelkie produkty i usługi, kody rabatowe, zniżki czy zaproszenia na dane wydarzenie. W przypadku gdy influencer nie jest pewny czy dany post będzie miał charakter reklamowy czy też nie to lepiej go oznaczyć. W ten sposób udowadniasz, że działasz zgodnie z prawem i szanujesz swoich obserwatorów.
Czy autopromocję też trzeba oznaczyć?
Autopromocja jako reklama również wymaga oznaczenia. UOKiK wychodzi bowiem z założenia, że publikowane treści w mediach społecznościowych nie mogą sprawiać wrażenia neutralnych, jeżeli są materiałem reklamowym, a celem ich publikacji jest wzrost sprzedaży towarów lub usług własnych. Dlatego też jeżeli na swoim kanale zachęcasz do zakupu swoich usług czy produktów to oznacz to jako autopromocję.
Prawidłowe oznaczenie reklamy w mediach społecznościowych jest bardzo istotne, bowiem brak oznaczenia lub jego nieprawidłowości mogą prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji (od zablokowania konta i utraty wizerunku po zapłatę odszkodowania i kary nakładane przez UOKiK, które mogą wynieść nawet 10% rocznego obrotu.
Sprawdź również: zgłuszenie influencera do UOKiK