W ostatnim czasie można zauważyć bardzo szybki rozwój jednego z trendów marketingu jakim jest influencer marketing. Influencer marketing to współpraca osoby wpływowej (influencera lub influencerki) z firmą reprezentującą daną markę, polegająca na wspólnym prowadzeniu kampanii marketingowej. Influencer wykorzystuje swój zasięg w social mediach, aby zwiększyć świadomość promowanej marki lub produktu wśród swoich odbiorców, którzy zarazem są grupą docelową sponsora kampanii. Wielu użytkowników Instagrama lub Facebooka śledząc swoich ulubionych influencerów kieruje się ich poleceniami robiąc zakupy.
Zobacz również: jak zgłosić influencera?
Sprawdź jak wdrożyć RODO w twojej organizacji
UOKIK influencerzy
Do niedawna działalność influencerów pozostawała poza zainteresowaniem organów administracji publicznej. Influencerzy mogli reklamować bez weryfikacji oraz oznaczania postów w zasadzie wszystko. W związku z licznymi doniesieniami i skargami konsumentów, w ostatnim czasie działalności influencerów zaczął przyglądać się Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK). Zadaniem Prezesa UOKIK jest przede wszystkim badanie czy przedsiębiorcy dopuszczają się kryptoreklamy lub promują tzw. “scam”.
Prezes UOKIK może wszcząć postępowanie wyjaśniające polegające na:
- zebraniu informacji o rynku i praktykach, które na nim występują, w celu stwierdzenia czy doszło do naruszenia prawa,
- wezwaniu przedsiębiorców, influencerów do przedstawienia wyjaśnień, tj. konkretnych informacji i dokumentów,
- sprawdzeniu jakie umowy łączą influencerów z agencjami marketingowymi oraz przedsiębiorcami zlecającymi reklamy,
- sprawdzeniu czy treści reklamowe są oznaczane, jeżeli tak to w jaki sposób i czy jest to wystarczająco zrozumiałe dla przeciętnego konsumenta.
Z kolei postępowania w sprawie tzw. “scamu” polegają na zbadaniu czy influencerzy nie wprowadzają konsumentów w błąd. Na czym polega “scam”? “Scam” to rodzaj internetowego oszustwa, którego celem jest uzyskanie przez przestępcę korzyści finansowych poprzez wzbudzenie zaufania u swojej ofiary. W przypadku influencer marketing “scam” najczęściej polega na informowaniu o nieistniejących promocjach, polecania szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia produktów lub ukrywania istotnych cech produktu.
Jakie kary może nałożyć UOKiK? Maksymalna kara za nieudzielenie informacji przez influencera wynosi 50 000 000 euro. Do tej pory przez Prezes UOKiK zostało ukaranych 6 influencerów za brak współpracy i nieudzielenia wyjaśnień. Kary wyniosły łącznie 139 000,00 zł i opiewały na kwoty od 4000,00 zł do 50 000,00 zł.
Z czego utrzymują się influencerzy?
Influencerzy zarabiają przede wszystkim na współpracach promocyjnych z markami. Współprace z influencerami mogą mieć formę:
- publikacji storiesów,
- publikację serii postów,
- publikacji artykułu sponsorowanego czy filmu na YouTubie,
- publikacji odnośników do konkretnych produktów czy usług.
Ile bierze influencer za post? Na początku influencer można liczyć na od 100,00 zł do 500,00 zł za post. Wraz ze wzrostem obserwujących oraz subskrypcji kwota ta podlega wzrostowi.
Influencerzy działający na YouTubie zarabiają przede wszystkim na wyświetleniach reklam odtwarzanych w trakcie oglądania wideo twórcy oraz lokowaniu produktów czy publikacji sponsorowanych. Influencerzy, agencje marketingowe i przedsiębiorcy zlecający reklamę powinni zadbać o prawidłowe oznaczanie treści sponsorowanych opublikowanych w social mediach, w celu uniknięcia potencjalnej kary.
Influencerzy podejmujący współpracę z agencjami reklamowymi lub innymi podmiotami, dla których publikują pod swoim imieniem treści sponsorowane, powinni jasno i wyraźnie je oznaczać jako posty zawierające reklamę. Obecnie UOKIK jest na etapie przeprowadzania konsultacji z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi, których konsekwencją ma być wypracowanie rekomendacji dla użytkowników mediów społecznościowych w zakresie oznaczania treści reklamowych. Z wytycznych przedsiębiorcy dowiedzą się kiedy należy oznaczać treści jako reklamę lub materiał sponsorowany oraz w jaki sposób należy oznaczać treści sponsorowane.