Zgodnie z art. 8 ust. 1 RODO w przypadku usług społeczeństwa informacyjnego oferowanych bezpośrednio dziecku, zgodne z prawem jest przetwarzanie danych osobowych dziecka, które ukończyło 16 lat. Jeżeli dziecko nie ukończyło 16 lat, takie przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy zgodę wyraziła lub zaaprobowała ją osoba sprawująca władzę rodzicielską lub opiekę nad dzieckiem oraz wyłącznie w zakresie wyrażonej zgody.
RODO a anulowanie pobytu przez gościa hotelowego
Obecnie goście hotelowi w znacznej większości dokonują wcześniejszej rezerwacji pokoju w hotelu, tym samym przekazując swoje dane osobowe już w toku rezerwacji. Co jednak w przypadku gdy gość anulował rezerwację a hotel dysponuje już jego danymi? Jeżeli gość hotelowy cofnął rezerwację nie opłacając w żadnym zakresie pobytu to jego dane należy usunąć z systemu. Jeżeli natomiast gość wpłacił zaliczkę lub zadatek i odwołał pobyt w hotelu jego dane należy zachować i postępować jak w przypadku gdy pobyt doszedłby do skutku.
RODO – odpowiednie zabezpieczenia
Należy pamiętać także, aby należycie zabezpieczyć dane, które przechowujemy. Dane osobowe gromadzone przez hotel powinny być należycie zabezpieczone przed ich utratą, zniszczeniem, uszkodzeniem, niedozwolonym czy niezgodnym z prawem przetwarzaniem. Tu również ustawodawca pozostawia podmiotom prowadzącym hotel znaczną swobodę w doborze środków ochrony danych osobowych. Istotnym jest aby wybrane środki ochrony były skuteczne i dopasowane do zagrożeń na jakie potencjalnie narażone są dane osobowe.