Rozporządzenie o ochronie danych osobowych RODO wskazuje, że skarga do organu nadzorczego jest jednym z przewidzianych środków ochrony prawnej, dla osób których dane dotyczą. Poniżej przedstawiamy szereg informacji które będą pomocne w przypadku wniesienia skargi na naruszenie danych osobowych.
Złożenie skargi jest jednym z kluczowych praw, które przysługuje każdej osoby fizycznej, której dane są przetwarzane. Świadczy o tym chociażby fakt, że prawo do wniesienia skargi jest jednym z elementów, o których administrator ma obowiązek poinformować, spełniając tak zwany obowiązek informacyjny w przypadku pozyskania jej danych. Mówi o tym art. 13 ust. 2 lit. d RODO.
Gdzie zgłosić naruszenie moich danych osobowych?
Jeżeli stwierdzisz, że twoje dane zostały wykorzystane w niewłaściwy sposób, bez Twojej zgody lub uważasz, że ich przetwarzanie przez administratora narusza inne przepisy Rozporządzenia, masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. W Polsce organem powołanym do rozpatrywania tego typu spraw jest Urząd Ochrony Danych Osobowych( UODO). Skargi, o których mowa rozpatrywane są przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Konsultacja dotycząca naruszenia RODO - pomoc
Kiedy zgłosić naruszenie do UODO?
Prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego jest jednym z kluczowych praw, które przysługują osobie, której dane dotyczą.
Jeżeli uważasz, że przepisy Rozporządzenie o ochronie danych osobowych w związku z przetwarzaniem twoich danych zostały naruszone, masz prawo do wniesienia skargi. Zgodnie z przepisem art. 77 ust. 1 RODO, takie prawo przysługuje każdej osobie, której dane dotyczą, jeżeli sądzi, że przetwarzanie danych osobowych jej dotyczące narusza przepisy RODO.
Jak zgłosić sprawę do UODO?
Tak jak wskazano już powyżej, organem właściwym w Polsce jest Urząd Ochrony Danych Osobowych UODO. Zgłoszenie naruszenia powinno mieć miejsce w szczególności w państwie członkowskim zwykłego pobytu osoby, jej miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
Jak wnieść skargę do UODO?
Skarga może zostać wniesiona przez osobę fizyczną, której dane naruszenie dotyczy. Przepisy dopuszczają także złożenie skargi przez pełnomocnika. Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego pełnomocnikiem może być tylko osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych.
Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje możliwość wniesienia skargi w formie tradycyjnej, w tym także do protokołu w siedzibie organu, a także w formie elektronicznej.
Skarga RODO wzór – czy istnieje?
Rozporządzenie o ochronie danych osobowych nie wskazuje wzoru skargi. Urzędu Ochrony Danych Osobowych wskazuje, że każda skarga złożona do Prezesa urzędu musi zawierać:
- imię i nazwisko oraz adres zamieszkania;
- wskazanie podmiotu, na który składasz skargę (nazwę/imię i nazwisko oraz adres siedziby/zamieszkania);
- dokładny opis naruszenia;
- żądanie, czyli opis działań jakie są oczekiwane od UODO działań (np. usunięcia danych, wypełnienia obowiązku informacyjnego, sprostowania danych, ograniczenia przetwarzania danych itd.);
- własnoręczny podpis lub podpis elektroniczny.
Ważnym elementem, na który wskazuje uwagę organ nadzorczy jest także dołączanie dowodów świadczących o wystąpieniu naruszenia.
Ile czasu ma UODO na rozpatrzenie skargi?
Postępowanie w zakresie wniesionej skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych rozpatrywane jest na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego.
Prezes UODO rozpatruje złożoną skargę w terminie jedynego miesiąca od jej otrzymania.
Zgodnie z art. 77 ust. 2 RODO, organ nadzorczy zobowiązany jest do informowania osób, które wniosły skargę o postępach i efektach przeprowadzanego postępowania. Obowiązkiem organu jest także poinformowanie osoby, której dane dotyczą o przysługującym jej prawie do złożenia skargi do Sądu Administracyjnego od prawnie wiążącej decyzji UODO w sprawie.
Należy także zaznaczyć, że osobie, która złożyła skargę przysługują inne środki administracyjne oraz inne środki ochrony prawnej, które mogą być realizowane przed sądem. Oznacza to, że w przypadku jednego naruszenia, można wnieść zarówno skargę do UODO, jak i powództwo cywilne do sądu przeciwko administratorowi, który dopuścił się błędów w zakresie przetwarzania danych.