Jednym z najpopularniejszych narzędzi marketingu bezpośredniego w dalszym ciągu jest telemarketing. Telemarketing jest jednak nielubiany i niechciany przez większość osób. Powodem tego może być częstotliwość wykonywanych połączeń przez telemarketerów. Rozporządzenie RODO nie rozwiązuje wszelkich problemów związanych z działalnością telemarketerów, daje jednak szansę na lepszą i znacznie bardziej efektywną ochronę danych osobowych
Telemarketing – co to?
Telemarketing stanowi jedną z odmian marketingu bezpośredniego, którego zadaniem jest nakłanianie nabywców do zakupu produktów lub usług, pozyskiwanie i utrzymanie klientów. Narzędziem, które wykorzystują telemarketerzy jest telefon.
Czy RODO dotyczy numeru telefonu?
Zgodnie ze starym stanowiskiem, sprzed wejścia w życie RODO – jeszcze wtedy Generalnego Inspektora Ochrony Danych, numer telefonu jest daną osobową, bowiem dotyczy możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Co prawda numer telefonu nie określa bezpośrednio tożsamości osoby, jednakże daje możliwość identyfikacji tej osoby np. poprzez bezpośredni kontakt z daną osobą. W związku z czym numer telefonu stanowi informację dotyczącą możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej, a samo ustalenie tożsamości nie wymaga nadmiernych kosztów, czasu lub działań. Na gruncie RODO możliwa jest inna interpretacja, ale w przypadku posiadania takiego numeru lepiej być ostrożnym i traktować je jako dane osobowe.
Czy prawo pozwala na telemarketing?
Działania telemarketingowe prowadzone przez przedsiębiorców w Polsce są regulowane zasadniczo przez trzy podstawowe akty prawne – RODO, ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawę Prawo telekomunikacyjne. O ile RODO mówi wyłącznie o zbieraniu i wykorzystaniu danych – i pozostawia tutaj dość szerokie pole do manewru w związku z przesłanką uzasadnionego celu administratora, to należy popatrzeć na regulacje tych dwóch dalszych aktów prawnych.
Zgodnie z ich wymogami, działania telemarketingowe są dozwolone wyłącznie za uprzednią zgodą abonenta lub użytkownika końcowego. W przypadku podejmowania działań telemarketingowych mimo nieposiadania takiej zgody, przedsiębiorca musi liczyć się z konsekwencjami, które mogą go spotkać ze strony Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Sprawdź jak wdrożyć RODO w twojej organizacji
Jak uniknąć niechcianych telefonów?
Jednym z rozwiązań na uniknięcie nękających telefonów jest skorzystanie z uprawnienie do żądania usunięcia swoich danych osobowych z bazy administratora. Jeżeli podczas rozmowy z telemarketerem dana osoba powie, że nie chce, aby jej numer telefonu był dalej wykorzystywany, to obowiązkiem telemarketera jest nie tylko przerwanie rozmowy, ale również niezwłoczne powiadomienie administratora danych o konieczności usunięcia danego numeru telefonu z jego bazy. Po otrzymaniu wniosku administrator powinien usunąć dane bez zbędnej zwłoki.
Jedna prośba o usunięcie numeru telefonu z bazy danych najczęściej nie rozwiąże problemu nękających telefonów. Wynika to z faktu, że numery telefonów znajdują się często w bazach odsprzedawanych różnym podmiotom, a zgłoszenie żądania usunięcia danych w stosunku do jednego administratora nie będzie miało skutku w stosunku do danych, które nabyli inni administratorzy.
Skarga do Urzędu Ochrony Danych Osobowych
Kolejnym sposobem na nękające telefony jest próba ustalenia podmiotu, w imieniu którego dzwoni telemarketer. Po ustaleniu informacji o administratorze danych osobowych, możemy zgłosić żądanie usunięcia danych. Jeżeli telemarketer nie potwierdzi usunięcia danych osobowych i po prostu się rozłączy, osoba której dane dotyczą może złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO).
Wskazać należy, że każdy kto uważa, że jego dane są przetwarzane niezgodnie z RODO może złożyć skargę. Zatem kluczowe jest tutaj nasze przekonanie, że dochodzi do naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Co prawda nie ma jednego wzoru na napisanie skargi do UODO. Jednak składając skargę do Prezesa UODO koniecznie należy zawrzeć w niej takie informacje jak:
- dane osobowe skarżącego (imię, nazwisko oraz adres zamieszkania),
- dane podmiotu, na który składamy skargę (nazwa, siedziba),
- wskazanie naruszenia lub zaniechania, jakiego dopuścił się administrator danych (np. nielegalne pozyskanie danych),
- wskazanie, jakich konkretnie danych osobowych dotyczy naruszenie (np. imię, nazwisko,numer telefonu, adre e-mail),
- określenie czego żądamy (np. usunięcia naszych danych, sprostowania danych, ograniczenia przetwarzania danych).
- własnoręczny podpis pod skargą.
Skargę do Prezesa UODO można złożyć w tradycyjnej formie pisemnej, w formie elektronicznej lub ustnie do protokołu w siedzibie UODO.