6 lutego 2019 r. Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało kolejny poradnik w zakresie przepisów unijnego rozporządzenia dotyczącego ochrony danych osobowych. Tym razem opracowanie dotyczy kwestii związanych z przetwarzaniem danych przez organy administracji publicznej.
Przewodnik stanowi odpowiedź na 27 praktycznych pytań związanych ze stosowaniem RODO przez organy administracji publicznej. Jest on kolejnym efektem pracy Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych przy Ministerstwie Cyfryzacji. Jej zadaniem było przygotowanie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w związku z przetwarzaniem danych osobowych w różnych sektorach i walka z RODO-absurdami. Poradnik dla administracji jest już czwartym opublikowanym efektem prac grupy – wcześniej wydane zostały przewodniki dla sektora ochrony zdrowia, branży FinTech, czy dla przedsiębiorców w związku z Brexitem. Omawiane zagadnienia dotyczą różnorodnej tematyki, w tym:
- ważności upoważnień do przetwarzania danych udzielonych pracownikom pod rządami przepisów obowiązujących do 25 maja 2018 r.;
- rozporządzeń i aktów prawa miejscowego jako źródła obowiązku przetwarzania danych osobowych;
- rozpoznawania żądań osób, których dane są przetwarzane z wykorzystaniem przepisów regulujących postępowanie administracyjne;
- wykonywania obowiązków informacyjnych w trybie art. 13 i 14 RODO i potwierdzaniem zapoznania się z nimi przez osoby, których dane są przetwarzane;
- transmitowania posiedzeń organów administracji publicznej on-line;
- przetwarzania danych osobowych w związku z zapytaniami otrzymywanymi przez organy administracji publicznej przez posłów lub senatorów;
- przeprowadzenia audytu w organach administracyjnych;
- problematyką wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych na rzecz organów administracji publicznej;
- przeprowadzaniem imprez masowych i przetwarzaniem danych osobowych ich uczestników;
- publikacji danych osobowych pracowników organów administracyjnych;
- problematyki powierzania przetwarzania danych osobowych w trybie art. 28 RODO przez organy administracji publicznej;
- przeprowadzania wyborów w kontekście ochrony danych osobowych;
- wymaganej dokumentacji dotyczącej ochrony danych osobowych w jednostkach samorządu terytorialnego;
- relacji między RODO a ustawą o cyberbezpieczeństwie.
Zamieszczone w poradniku informacje stanowią odpowiedzi na typowe i najczęstsze pytania zadawane Ministerstwu przez organy administracyjne. Zawarte tam odpowiedzi mogą jednak stanowić cenną wskazówkę dla podmiotów prywatnych. Poradnik porusza bowiem kwestie wspólne dla wszystkich podmiotów zobowiązanych do przestrzegania RODO. Z pełną treścią poradnika można zapoznać się na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji.