W Internecie umieszczamy wszystko – w tym zdjęcia nasze i naszej rodziny. Prezes UODO przypomina o potrzebie szczególnej ochrony prywatności dzieci w Internecie i ochrony ich wizerunku.
Wizerunek osoby stanowi dane osobowe. W przypadku dzieci należy wykazać szczególną ostrożności w przetwarzaniu i udostępnianiu wizerunku dzieci.
Jak wynika z raportu Nastolatki 3.0 (2023), 45,5% badanych nastolatków deklaruje, że rodzice lub opiekunowie upubliczniają ich wizerunek, przy czym 23,8% nastolatków odczuwa z tego powodu zawstydzenie,
a 18,8% niezadowolenie. Moda na dzielenie się zdjęciami i upublicznianie wizerunku naszych pociech
w Internecie nie powinna przysłonić codziennych środków ostrożności i zdrowego rozsądku. Wizerunek
w obecnych czasach może być wykorzystywany w różnych negatywnych celach np. deepfake’ach, oszustwach czy ośmieszających memach.
Oczywiście nikt nie ma prawa do bezprawnego wykorzystywania wizerunku dziecka w Internecie (wymagałoby to zgody na przetwarzanie danych osobowych). Nie ma również podstaw prawnych do rozpowszechniania
wizerunku dziecka w Intrenecie bez zgody rodziców (wymagałoby to zgody na rozpowszechnianie wizerunku zgodnie z ustawą o Prawie autorskim i prawach pokrewnych). Niemniej jednak sam obowiązek prawny
odbierania zgód nie stanowi wystarczającej ochrony – osoby, które świadomie będą chciały wykorzystać
wizerunek dziecka w złych celach raczej nie będą pytały o zgodę rodziców. Dlatego warto zastanowić się, czy umieszczanie wizerunku dziecka jest dobrym pomysłem i czy warto go publikować z szerokim dostępem.
Jeśli już publikujemy wizerunek dziecka w mediach społecznościowych, warto zacząć od ograniczenia
dostępności zdjęcia lub nagrania do grona znajomych. Jeśli pozujemy z dzieckiem możemy rozważyć
„zakrycie”
wizerunku dziecka lub po prostu jego ocenzurowanie.
UODO wspólnie z Fundacją Orange wydali poradnik pt. „Wizerunek dziecka w Internecie. Publikować czy nie?”. Powstał on głównie z myślą o osobach pracujących w organizacjach i placówkach, których zadaniem jest troska o dobro i bezpieczeństwo dzieci. Z wielu tych wskazówek skorzystają także media czy osoby prywatne. Poradnik opisuje, jakiej ochronie podlega wizerunek, jak poprawnie skonstruować zgodę na jego rozpowszechnianie i obala najpopularniejsze „mity” z tym związane.