W tej części skupimy się na praktycznych rozwiązaniach najbardziej palących kwestii związanych z organizacją pracy. Podpowiemy, jak skonstruować regulamin pracy zdalnej, który obydwu stronom zapewni bezpieczeństwo i komfort działania.
- Kontrola pracownika
Praca zdalna rządzi się oczywiście swoimi prawami. Cały czas mamy jednak do czynienia z „pracownikiem”, tj. z osobą która wykonuje pracę podporządkowaną, pod kierownictwem pracodawcy i zobowiązana jest do wykonywania jego poleceń. Już teraz obecne przepisy dają dodatkowe narzędzia do sprawdzania wykonywania pracy przez pracowników zdalnych. Warto narzędzia takie wprowadzić do wewnętrznych regulacji istniejących w firmie. Nie zawsze wzmożona kontrola pracownika zdalnego nie będzie potrzebna. Mogą się jednak zdarzyć sytuacje, kiedy będzie należało sięgnąć do konkretnych regulacji prawnych umożliwiających taką kontrolę.
- Miejsce wykonywania pracy zdalnej
Czy i jak określać miejsce wykonywania pracy zdalnej? Choć prawo nie narzuca obecnie miejsca wykonywania pracy zdalnej, wiele wskazuje, że pracodawca powinien ustalić z pracownikiem, w jakim miejscu / miejscach będzie wykonywał pracę zdalną. Brak takiego ustalenia może spowodować wiele praktycznych problemów, w tym związanych z kwestiami podatkowymi, sprawdzeniem miejsca rzekomego wypadku przy pracy czy brakiem możliwości wezwania pracownika do pracy stacjonarnej.
- Czas pracy
Przepisy milczą o czasie pracy przy pracy zdalnej. Jednocześnie rozliczanie czasu pracy pracowników zdalnych rodzi wiele wątpliwości. Pomożemy ustalić prawidłowe formy rozliczania czasu pracy dla pracowników i ustalania nowych systemów czasu pracy. Zbadamy zgodność z prawem pracy stosowanej praktyki rozliczania czasu pracy pracowników zdalnych.
- Odwoływanie z pracy zdalnej
W nowej rzeczywistości może pojawić się potrzeba elastycznego reagowania na zmiany rynkowe. Jeśli zasady odwoływania polecenia pracy zdalnej nie zostaną prawidłowo określone, pracodawcy mogą mieć realny problem z powrotem pracowników do pracy w siedzibie firmy.
- Ponoszenie kosztów na rzecz pracownika
W praktyce zdarzają się sytuacje, kiedy pracownik pracuje na własnym sprzęcie komputerowym lub używa w celach służbowych swojego telefonu. Obowiązek zabezpieczenia danych w takiej sytuacji to tylko jedna strona medalu. Drugą, nie mniej istotną kwestią, jest ewentualne zapłacenia pracownikowi za używanie własnego sprzętu. Brak przyjęcia w tym zakresie jasnych i czytelnych reguł może spowodować za jakiś czas poważne konsekwencje finansowe.
- Regulamin pracy zdalnej
Choć projekt nowych przepisów dotyczących pracy zdalnej nie wszedł jeszcze w życie, regulaminy dotyczące pracy zdalnej należy wdrażać już teraz. Potencjalny wyciek danych lub wypadek w domu nie będzie czekał na nowe regulacje. Z kolei istniejące regulaminy należy także zaudytować pod kątem projektowanych nowych przepisów. Z projektu da się bowiem czytać już teraz intencję ustawodawcy, co do uregulowania kwestii BHP czy też kontrolowania pracownika.