Każda organizacja dąży do tego, aby jej działania były jak najbardziej efektywne. Aby każde z przedsiębiorstw posiadało w danej dziedzinie podobny poziom harmonizacji zostały wprowadzone normy ISO. Usprawniony przepływ informacji, zapewnienie obsługi klientów na najwyższym poziomie, poprawa jakości usług czy ograniczenie kosztów to tylko niektóre z zalet wiążących się ze wdrożeniem norm ISO.
Co to jest ISO?
Normy ISO to zbiór standardów opracowanych przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), które określają wymagania i wytyczne dotyczące różnych dziedzin działalności. ISO jest niezależną organizacją międzynarodową, skupiającą przedstawicieli różnych krajów, i jej celem jest ułatwienie współpracy międzynarodowej i harmonizacja standardów na całym świecie.
Normy ISO obejmują wiele dziedzin, takich jak zarządzanie jakością, ochrona środowiska, zarządzanie ryzykiem, zarządzanie bezpieczeństwem informacji, zarządzanie energią itp. Są one opracowywane przez komitety techniczne, w których eksperci reprezentujący różne kraje i sektory gospodarki współpracują w celu ustalenia najlepszych praktyk i wytycznych dla danej dziedziny.
Po co są normy ISO?
Normy ISO mają na celu:
- ułatwienie wymiany towarów i usług na całym świecie poprzez standaryzację procesów, produktów i usług;
- zapewnienie jakości, bezpieczeństwa i efektywności w różnych sektorach gospodarki;
- ułatwienie porozumienia i współpracy między organizacjami z różnych krajów;
- ochronę konsumentów i użytkowników poprzez ustalanie minimalnych wymagań i norm bezpieczeństwa.
Przykłady norm ISO
Obecnie istnieje około 22 tysiące osobnych norm ISO. Normy te zostały podzielone na poszczególne kategorie ze względu na to, co jest przedmiotem ich normalizacji. Możemy wyróżnić na przykład:
- 9000 – normy odnoszące się do zarządzania jakością
- 14000 – normy odnoszące się do zarządzania środowiskiem
- 18000 – normy odnoszące się do bezpieczeństwa i higieny pracy
- 27000 – normy odnoszące się do zarządzania bezpieczeństwem informacji
- 28000 – normy odnoszące się do zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw
- 31000 – normy odnoszące się do zarządzania ryzykiem.
Poniżej przywołać należy przykłady konkretnych norm i zakresu, który regulują. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych i uznanych norm stworzonych dla potrzeb systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji jest norma ISO 27001. W kompleksowy sposób określa ona wymagania, którym sprostać musi przedsiębiorca w związku z przygotowaniem systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, a następnie jego wprowadzeniem do struktur przedsiębiorstwa, rozwojem oraz dostosowywaniem do zmieniających się wciąż wymogów i przepisów prawa. Inną, również istotną, normą jest norma ISO 9001, która dotyczy systemów zarządzania jakością. Zajmuje się określaniem wymagań dla organizacji, które dążą do osiągnięcia wysokiego poziomu zarządzania jakością swoich produktów lub usług. Przestrzeganie przepisów i wymagań normy ISO 9001 wymaga od organizacji, aby dostosowały działania do obowiązujących przepisów, norm i regulacji dotyczących ich działalności. Istnieje także szereg norm z zakresu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w organizacjach np. norma ISO 45001. Pomaga ona zapewnić bezpieczne i zdrowe warunki pracy, zminimalizować ryzyko wypadków i chorób zawodowych oraz spełniać wymagania w tym zakresie.
Czy warto wdrażać normy ISO w firmie?
Wdrożenie norm ISO w organizacji ma wiele pozytywów. Przede wszystkim wprowadzenie uregulowań, zasad i schematów działania w danej dziedzinie może wpłynąć na zwiększenie wydajności i efektywności w przedsiębiorstwie. Ponadto firma, która może poszczycić się certyfikatami ISO jest dobrze postrzegana na rynku międzynarodowym. Wiarygodność i prestiż takiej firmy rosną, bowiem wskazuje się, że normy ISO są gwarancją jakości i bezpieczeństwa. Chociaż wdrożenie danej normy ISO może wiązać się z wieloma obowiązkami to jej posiadanie zazwyczaj jest tego warte, bowiem przynosi przedsiębiorstwu wiele korzyści, w tym korzyści, które przekładają się na wyniki finansowe.