W 2019 roku Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że numery rejestracyjne nie stanowią danych osobowych, gdyż identyfikują pojazd a nie kierowcę, nie ma też możliwości łatwego i bezkosztowego ustalenia właściciela pojazdu o określonych numerach rejestracyjnych (wyrok NSA z 28.06.2019 r., sygn. akt: I OSK 2063/17).
Ale… numer rejestracyjny to dana osobowa według UODO
Prezes UODO nie zgadza się ze stanowiskami odbierającymi walor danych osobowych tablicom rejestracyjnym, wskazując m.in. że numer rejestracyjny umożliwia zidentyfikowanie osoby fizycznej, a numery rejestracyjne pojazdów to dane osobowe, takie same jak numer PESEL czy adres IP, w związku z czym powinny podlegać analogicznej ochronie, respektującej obowiązki wynikające z RODO.
„[…] Numery rejestracyjne, którymi właściciele dysponują przez cały czas posiadania pojazdu, mogą pozwolić na identyfikację konkretnych osób nie tylko odpowiednim organom, ale również osobom fizycznym np. sąsiadom, znajomym, współpracownikom -są oni w stanie powiązać numer rejestracyjny pojazdu z konkretną osobą. Ponadto inne osoby także mogą na podstawie numeru rejestracyjnego zidentyfikować właściciela pojazdu, składając odpowiednio uzasadniony wniosek do właściwych ewidencji. Numer rejestracyjny pojazdu może prowadzić do identyfikacji osoby. Numery rejestracyjne pojazdów to dane osobowe, takie jak IP komputerów czy numery PESEL – zbiorczo wskazane w definicji jako „numery identyfikacyjne”. […] „
(Aktualności – UODO, dostęp: 19.01.2025 r., Paulina Dawidczyk Dyrektor Departamentu Skarg Urząd Ochrony Danych Osobowych PRZEGLĄD STANOWISK UODO I ORZECZNICTWA KRAJOWEGO W ZAKRESIE POJĘCIA DANYCH OSOBOWYCH, 31.03.2023 r.).
Numer rejestracyjny jako dana osobowa – przykłady
Oceniając, kiedy numer rejestracyjny pojazdu będzie daną osobową, należy wziąć pod uwagę okoliczności przetwarzania, w tym dodatkowe informacje ułatwiające identyfikację właściciela/posiadacza pojazdu.
Numery rejestracyjne pojazdu będzie można uznać za dane osobowe np. w przypadku występowania unikalnych numerów na indywidualnych tablicach rejestracyjnych lub dodatkowych danych – wizerunku kierowcy, zarejestrowanego np. na fotografii czy nagraniu monitoringu. Istotne jest też to, czy numer rejestracyjny pojazdu można połączyć z innymi danymi, którymi dysponujemy. Dobrym przykładem jest serwis samochodowy czy autoryzowana stacja obsługi, w których na podstawie numeru rejestracyjnego pojazdu lub numeru VIN pracownik serwisu/stacji obsługi może ustalić np. dane identyfikacyjne/kontaktowe właściciela/użytkownika pojazdu, ma wgląd w historię dotychczasowych napraw i/lub transakcji.
Przytoczony powyżej kontekst sytuacyjny przetwarzania danych wskazuje na uznanie numeru rejestracyjnego za daną osobową.
W praktyce rzadko zdarza się, żeby dochodziło jedynie do dysponowania numerami rejestracyjnymi, bez jakichkolwiek pozostałych danych właściciela/użytkownika pojazdu. Z uwagi na obecny potencjał identyfikowania osób fizycznych, w tym z udziałem nowoczesnych technologii czy w połączeniu z informacjami z różnych źródeł, trudno jest uznać, że nie mamy do czynienia z przetwarzaniem danych osobowych.
Przyjęcie założenia, że tablice rejestracyjne pojazdu to nie dana osobowa jest obecnie ryzykowne. Warto zweryfikować aktualną sytuację w organizacji, a ryzykiem odpowiednio zarządzić. Miejmy na uwadze również to, że Prezes UODO ma możliwość nałożenia administracyjnej kary pieniężnej za działanie sprzeczne z przepisami o ochronie danych osobowych.