Jak złożyć skargę na nieuczciwe praktyki przedsiębiorców
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (inaczej UOKiK) jest jednostką wyspecjalizowaną m.in. w ochronie praw konsumentów dotkniętych nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców. Każdy konsument, który nie zgadza się ze sposobem działania przedsiębiorcy może zgłosić zaistnienie nieuczciwych praktyk i naruszenie swoich praw do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak również wykorzystać inne prawnie przewidziane sposoby służące realizacji ochrony przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców oraz działaniami naruszającymi przepisy o ochronie danych osobowych.
Zgłoszenie nieuczciwych praktyk
Konsument, który chce zgłosić nieuczciwe praktyki może skorzystać z kilku sposobów działania zmierzających do polubownego rozwiązania sporu z przedsiębiorcą. Warto pamiętać, że takie formy rozstrzygnięcia powstałego sporu i są z reguły prostsze i szybsze w rozpoznaniu, niż ma to miejsce w postępowaniach sądowych. Każdy konsument, który rozważa złożenie skargi na sklep internetowy powinien więc zastanowić się, czy zamiast pozwu do sądu nie wybrać którejś z niżej opisanych dróg postępowania.
Po pierwsze konsument, który doświadczył nieuczciwych praktyk może złożyć wniosek o rozstrzygnięcie sporu do stałego polubownego sądu konsumenckiego. Żeby wnieść wniosek o rozpoznanie sprawy do sądu polubownego należy złożyć go na specjalnym, dostępnym na stronie internetowej poszczególnych sądów polubownych, formularzu i załączyć stosowne załączniki. Zarówno formularz, jak i załączniki powinny zostać przedłożone w dwóch egzemplarzach. Co istotne postępowanie przed sądem polubownym jest co do zasady bezpłatne, stąd skarga konsumenta na sklep internetowy, czy jakikolwiek inny podmiot stosujący nieuczciwe praktyki nie wiąże się z obowiązkiem uiszczenia dodatkowej opłaty.
Konsument, który chce napisać skargę na praktyki naruszające jego interesy może także złożyć wniosek w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu do Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej. Również w tym wypadku skarga na nieuczciwe praktyki rozpoznana zostanie polubownie na podstawie złożonego przez konsumenta wniosku wraz z załącznikami. Postępowanie to również jest bezpłatne, a czas rozstrzygnięcia wynosi 90 dni od dnia złożenia wniosku.
Rzecznik Konsumentów
Konsumenci, którzy chcą napisać skargę na sklep, czy innego przedsiębiorcę mogą również skonsultować się z Rzecznikiem Konsumentów. Rzecznicy Konsumentów to wyspecjalizowane organy, które mają za zadanie udzielać porad i podejmować działania z zakresu ochrony prawa konsumentów.
Rzecznicy Konsumentów działają w większości miast powiatowych, udzielają porad prawnych, pomagają w napisaniu skargi na działania naruszające interesy konsumentów, a nawet mogą wejść do postępowania sądowego obok konsumenta i w ten sposób wspierać go w dochodzeniu należnych mu praw. Skorzystanie z pomocy Rzecznika Konsumentów nie wiąże się z obowiązkiem uiszczenia jakiejkolwiek opłaty.
Kontakt z Rzecznikiem Konsumentów może odbywać się zarówno drogą komunikacji teleinformatycznej, listownie, jak i osobiście w siedzibie Rzecznika Konsumentów. Dane kontaktowe do Rzecznika Konsumentów w poszczególnych miastach znaleźć można za pomocą wyszukiwarki na stronie UOKiK, znajdującej się pod adresem https://uokik.gov.pl/pomoc.php.
Skarga do UODO
Warto również wskazać, że konsumentowi przysługują środki ochrony nie tylko w przypadku gdy zostanie dotknięty nieuczciwymi praktykami rynkowymi, ale również w wypadku naruszenia przez przedsiębiorcę przepisów o ochronie danych osobowych. W takim wypadku konsument ma prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowy (UODO).
Skargę składa się do Prezesa UODO, przy czym można zrobić to w formie tradycyjnej lub elektronicznej. Skarga w formie tradycyjnej skarga złożona do Prezesa UODO musi zawierać następujące dane:
- imię i nazwisko oraz adres zamieszkania konsumenta;
- wskazanie podmiotu, który naruszył przepisy o ochronie danych osobowych (nazwę/imię i nazwisko oraz adres siedziby/zamieszkania);
- dokładny opis naruszenia;
- dokładnie sprecyzowane żądanie – tzn. konsument powinien wskazać jakie dokładnie działania powinien w jego ocenie podjąć UODO (np. usunięcia danych osobowych, realizacja wynikającego z przepisów prawa obowiązku informacyjnego, sprostowanie danych osobowych wnoszącego skargę, ograniczenia przetwarzania danych osobowych itp.);
- własnoręczny podpis.
Skarga wnoszona drogą elektroniczną powinna dodatkowo opatrzona być kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, lub uwierzytelniona w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej oraz zawierać dane o adresie elektronicznym wnoszącego skargę.
