Audyty RODO można podzielić na audyty wstępne oraz cykliczne. Audyt wstępny wykonuje się na początku procesu wdrażania zasad ochrony danych. Z kolei audyty cykliczne przeprowadza się w celu sprawdzenia i ewentualnego poprawienia wprowadzonych zabezpieczeń oraz procedur służących ochronie danych w przedsiębiorstwie.
RODO Warszawa - audyt, wdrożenie, szkolenia, certyfikacja
RODO nakłada na przedsiębiorców przetwarzających dane osobowe wykonywanie cyklicznych sprawdzeń i przeglądów procedur oraz systemów ochrony danych osobowych stosowanych w przedsiębiorstwie, czyli audytów RODO. Czym jest audyt RODO? Kiedy powinno się przeprowadzić audyt RODO? Jaki jest cel audytu RODO?
Sprawdź naszą ofertę
Audyt RODO – podział
Co jaki czas wykonywać audyt RODO?
Optymalnym i zapewniającym odpowiednią skuteczność środków ochrony oraz bezpieczeństwo danych osobowych jest wykonywanie audytów rocznych, w zakresie wybranych czynności i procesów przetwarzania danych oraz wykonywanie kompleksowych, zewnętrznych audytów RODO raz na trzy lata.
Audyt RODO Warszawa - od czego zacząć?
Audyt RODO najlepiej rozpocząć od stworzenia jego planu. Zarówno plan audytu kompleksowego, jak i częściowego powinien dokładnie precyzować co i w jakim momencie będzie sprawdzane. Ważnym krokiem jest ustalenie priorytetów audytu. Biorąc pod uwagę największe ryzyko naruszenia ochrony danych osobowych należy wybrać obszary audytu, które są szczególnie ważne dla administratora. Planując audyt należy również określić czas, w którym audyt powinien zostać zakończony.
Każdy obszar audytu RODO powinien zostać sprawdzony od początku do końca, poczynając od procesu zbierania danych, poprzez ich obieg po organizacji, kończąc na ich archiwizacji i niszczeniu. Sprawdzanie wprowadzonych w firmie procedur RODO jest związane z przeprowadzeniem licznych rozmów z pracownikami różnych działów, sprawdzaniem miejsc przechowywania danych, metod ich przechowywania, przesyłania i niszczenia. Dodatkowo osoba przeprowadzająca audyt RODO powinna posiadać odpowiednią wiedzę dotyczącą przepisów prawa oraz wytycznych Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, które mogą w sposób precyzyjny regulować dany proces przetwarzania danych osobowych.
Audyt RODO przeprowadza się za pomocą różnych narzędzi do tego służących, takimi jak:
- ankiety – ankiety służą zbadaniu dużej grupy osób. W celu kompleksowego sprawdzenia procedury przetwarzania danych osobowych ankieta powinna zawierać zarówno pytania zamknięte, jak i otwarte oraz zawierać pytania kontrolne, które weryfikują poprzednio udzielone odpowiedzi.
- rozmowy z pracownikami,
- oględziny miejsc,
- wgląd do nośników danych i do systemów danych informatycznych,
- wgląd do dokumentacji.
Audyt RODO powinien zakończyć się szczegółowym sprawozdaniem z przeprowadzonych prac wraz z zaleceniami, co można zmienić, poprawić, aby wyeliminować słabe strony ochrony danych osobowych w przedsiębiorstwie. Prócz zaleceń audytor może zaproponować również przykładowe rozwiązania, biorąc pod uwagę sugestie ankietowanych pracowników, którzy często mają pomysły łatwe i proste do wdrożenia rozwiązania naprawcze.
Jaki jest cel audytu RODO?
Celem audytu RODO jest wychwycenie obszarów wymagających poprawy oraz wyznaczenia właściwych kierunków zmian w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w celu osiągnięcia jeszcze wyższych standardów bezpieczeństwa ochrony danych osobowych. Audyt RODO umożliwia zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemu ochrony danych osobowych, dodatkowo pozwala na określenie obszarów wymagających poprawy.
Audyt RODO polega na sprawdzeniu zabezpieczeń istniejącego u przedsiębiorcy systemu przechowywania danych osobowych oraz realizowania wymogów wynikających z RODO oraz ustaw krajowych, jak również weryfikacji środków technicznych i organizacyjnych niezbędnych do zabezpieczenia danych osobowych. Audyt RODO kończy się wydaniem zaleceń dotyczących organizacyjnych, fizycznych i technicznych sposobów oraz systemów ochrony danych osobowych
RK RODO w sposób kompleksowy wykonuje audyty wstępne oraz cykliczne. Dodatkowo RK RODO przeprowadza profesjonalne audyty RODO również u podmiotów, którym przedsiębiorca powierza dane osobowe, czyli u podwykonawców.